Norge lanserer mobilapper for utdanning for barn i krig og krise

To mobilapper for utdanning er norske myndigheters nyeste bistandstiltak. Mobilspillene heter Feed the Monster og Antura.

Med hjelp fra noen av verdens beste spillaktører har Norge utviklet to pedagogiske mobilspill som kan brukes uansett hvor barn befinner seg. Disse appene skal gjøre det enklere for barn å lære å lese, der skoler er bombet, lærere og familier drevet på flukt.

C7WnFfYXkAA9BO9
Statsekretær Laila Bokhari lanserte to mobilapper på vegne av norske myndigheter, i Paris 20. mars. Foto: Norad.

Utdanning under krise og nødsituasjon er nettopp tema for årets Mobile Learning Week, som arrangeres 20-24. mars, ved UNESCOs hovedkvarter i Paris.

Norge ved statssekretær Laila Bokhari benyttet anledningen mandag til å lansere spillene Feed the Monster og Antura.

En av 113 mennesker verden over er på flukt i eget land eller har flyktet til et annet land, på grunn av konflikt eller forfølgelse. Over halvparten av dem er barn.

Behovet for å sikre utdanning for de millioner som er på flukt er derfor enormt. Alternativet er en generasjon som vil stå uten de verktøyene som trengs for å leve et godt liv og for å komme seg ut i jobb.

20 prosent av Norges bistand til Syriakrisen på totalt 2,7 milliarder kroner i 2016 går til utdanning. En andel av disse pengene har nå gått til å leie inn spillutviklere.

Spørsmålet er: Er spillutvikling riktig bruk av norske bistandsmidler? Er dette nyskapende innovasjon som holder fremtidige generasjoner utenfor fattigdom. Eller er dette lite effektiv bruk av bistandsmidler tenkt brukt på utdanning?

FEED THE MONSTER: Se spillet her:

Les også: UNESCOs Irina Bokova ønsker å bruke den digitale revolusjonen til en utviklingsrevolusjon.

E-læring og mobillæring er allerede i ferd med å endre hvordan vi ser på undervisning. E-læring kan være med på å bryte ned økonomiske hindringer, kan fjerne forskjeller mellom by og land, og kan bryte ned kjønnsskiller. Og e-læring kan vise seg å være avgjørende for å nå FNs bærekraftsmål, spesielt da mål 4 om kvalitetsutdanning for alle.

En mobiltelefon eller en smarttelefon er et verktøy for mennesker på flukt som gjør at de kan holde kontakt med omverdenen, slekt og venner. Men en mobil inneholder også mange verktøy og tjenester, noe som kan være helt nødvendig for mennesker som er i en nødsituasjon.

Én ting er tilgang til en mobiltelefon eller en smarttelefon. Men 3,9 milliarder mennesker – mer enn halvpartern av verdens befolkning – mangler også tilgang til internett. Dette teknologigapet forsterker allerede eksisterende sosiale og økonomiske forskjeller.

Mobile Learning Week arrangeres av UNESCO sammen med FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR).

Spillene er utviklet gjennom en internasjonal innovasjonskonkurranse ledet av Norad sammen med Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet (NTNU) og i partnerskap med All Children Reading: A Grand Challenge for Development, mobiloperatøren Orange og Utdanning-i-Krise-nettverket INEE. Prosjektet EduApp4Syria er en del av regjeringens globale utdanningssatsing.

Spillene Feed the Monster og Antura kan lastes ned gratis fra Google Play og App Store og de kan deretter brukes uten nettilgang.

Mer informasjon om spillene og prosjektet er tilgjengelig på www.norad.no/eduapp4syria

mobile-learning-week-unesco
Illustrasjon: UNESCO og UNHCR.
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s